Aantal afgehandelde klachten

Oordeel niet van toepassing 652 7,8%
Geen oordeel 3.658 43,5%
Totaal 8.406 100%

In 2012 hebben we ruim 8.400 klachten afgehandeld. Voor 99 procent lukte dat binnen de wettelijke termijn van 6 weken, of – indien verdaagd – binnen 10 weken. Bij bijna de helft van de klachten gaat het volgens de klant om onjuiste, tegenstrijdige of te weinig informatie.

We lossen steeds meer klachten vroegtijdig op. We zoeken dan kort na het indienen van de klacht contact met de klant om in goed overleg te komen tot een bevredigende oplossing. In 2012 gebeurde dat in 43,5 procent van de gevallen. Deze klachten worden geregistreerd onder de noemer ‘oordeel niet van toepassing’. Klanten waarderen deze snelle en persoonlijke aanpak. De klant geeft gemiddeld een 7,1 bij de snelle, persoonlijke aanpak (6,6 zonder die aanpak). Ook zijn ze positiever over de afhandeling van de klacht door UWV (6,3 ten opzichte van 5,7).

Als de klacht niet gegrond en ook niet ongegrond kan worden verklaard, wordt de klacht geregistreerd onder de noemer ‘geen oordeel’.

Aantal ontvangen klachten

We ontvingen in 2012 ruim 8.400 klachten: 7 procent minder dan in 2011. De tabel laat de aantallen ontvangen klachten zien sinds 2005.