Gevolgen van de bezuinigingen voor onze dienstverlening

UWV moet als gevolg van het regeerakkoord 2010 fors bezuinigen. Tot 2018 gaat het om een bedrag van 440 miljoen euro. Als gevolg hiervan zullen wij onze dienstverlening aan werkzoekenden concentreren op 30 vestigingen. Van daaruit bedienen wij 35 arbeidsmarktregio’s. In 2012 zijn wij uit 30 Werkbedrijf-vestigingen vertrokken. De bezuinigingen leiden ook tot verkleining van ons personeelsbestand: we gaan van 18.500 fte in 2010 terug naar 14.500 fte in 2018. De dienstverlening voor met name werkzoekenden zullen we de komende jaren daarom verregaand automatiseren, inclusief de handhaving die daarbij hoort. De effecten van het regeerakkoord 2012 voor UWV worden de komende periode verder uitgewerkt.

We richten ons meer en meer op het aan het werk helpen van werkzoekenden die extra ondersteuning nodig hebben. Het gaat met name om mensen met een arbeidsbeperking (jonggehandicapten, klanten met een WIA-uitkering), mensen die in de WW terecht komen omdat ze geen recht (meer) hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, en langdurig werklozen (vaak oudere werkzoekenden en werklozen met een lage opleiding).

"Door computertraining kan ik beter solliciteren"

Interview met Ab van Blanken (46) over hoe hij met hulp van UWV leerde om te gaan met computers en met digitale dienstverlening.