Meer WW-uitkeringen, meer werkdruk

De gevolgen van de economische crisis zijn in toenemende mate voelbaar. Steeds meer mensen krijgen te maken met werkloosheid en de daaruit voortvloeiende inkomensachteruitgang. In 2012 zijn als gevolg van de stijgende werkloosheid 20 procent meer aanvragen voor een WW-uitkering ingediend dan in 2011. In totaal zijn er in 2012 502.500 nieuwe WW-uitkeringen toegekend, 21 procent meer dan in 2011. Eind 2012 was het aantal lopende WW-uitkeringen ten opzichte van een jaar eerder met 70.000 toegenomen tot 340.000.

Wij streven ernaar alle uitkeringsgerechtigden tijdig te voorzien van een uitkering. UWV heeft door de sterke toename van het aantal uitkeringen meer werk te doen. In een drukke decemberweek verwerkten we bijvoorbeeld 24.600 WW-aanvragen. Toch zijn we erin geslaagd de tijdige betaling van WW-uitkeringen op een hoog niveau te handhaven. In maart heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ons extra budget voor 2012 toegekend. Dat stelde ons in staat tijdelijk extra personeel in te zetten.

Ontwikkeling WW

Na een explosieve groei in 2009 en een lichte daling in 2010 is het aantal WW-uitkeringen sinds de laatste maanden van 2011 gestegen tot een recordhoogte. De tabel toont de ontwikkeling.