Verplicht gebruik Werkmap

UWV stimuleert het gebruik van de Werkmap voor alle WW’ers, 74 procent van de WW’ers maakt er inmiddels gebruik van. De Werkmap biedt werkzoekenden de mogelijkheid om snel en gemakkelijk contact te onderhouden met de werkcoach. Werkzoekenden moeten zich verantwoorden over sollicitaties. We willen dat ze dat zo spoedig mogelijk via de Werkmap doen. In de Werkmap staan de resultaten van sollicitatieactiviteiten overzichtelijk bij elkaar, zodat de werkzoekende zijn werkcoach eenvoudig kan informeren. Documenten, bijvoorbeeld een persoonlijk cv, kunnen met de werkcoach worden gedeeld. Daarnaast kan de werkzoekende via de Werkmap gebruik maken van e-coaching en op elk moment van de dag contact leggen met de werkcoach. De werkcoach kan op zijn beurt via de Werkmap de sollicitatieactiviteiten van de klant controleren.

WW’ers die aantoonbaar verzaken bij het zoeken van nieuw werk, ondervinden daar direct de gevolgen van: ze worden gekort op hun uitkering. Dat geldt ook als zij niet verschijnen op afspraken. We hebben de mogelijkheid om de uitkering stop te zetten. Onze werkcoaches zijn in 2012 strikter gaan werken en signaleerden 2 keer zo veel overtredingen als in 2011.

De Werkmap en werk.nl werken nog niet foutloos. We werken aan structurele oplossingen voor deze problemen.

"Door computertraining kan ik beter solliciteren"

Interview met Ab van Blanken (46) over hoe hij met hulp van UWV leerde om te gaan met computers en met digitale dienstverlening.