Meer jonggehandicapten aan het werk

We slagen er steeds beter in om Wajongers aan het werk te helpen. In 2012 vonden 7.200 Wajongers mede dankzij onze inspanningen een baan. Hiermee hebben we onze doelstelling om dit jaar 5.250 plaatsingen te realiseren ruimschoots behaald. Daarnaast hebben onze activiteiten eraan bijgedragen dat voor 1.800 Wajongers het tijdelijke dienstverband is verlengd. Voor 8.600 van de in totaal 54.000 werkende Wajongers is (verlenging van) loondispensatie ingezet.

Om de participatie van jonggehandicapten te verhogen, zetten we ons in om voor potentiƫle Wajongers de overgang van school naar werk te verbeteren. Wajongers van wie is vastgesteld dat ze arbeidsmogelijkheden hebben, bieden we direct een sluitende aanpak met de focus op werk, waar nodig voorafgegaan door een zorgtraject. Uitgangspunt is dat re-integratietrajecten succesvol worden afgesloten. We benaderen werkgevers pro-actief met de vraag om arbeidsplaatsen voor jonggehandicapten beschikbaar te stellen. Dat doen we onder meer door afspraken te maken met toonaangevende bedrijven, die zo het goede voorbeeld geven. Om te bereiken dat werkzame jonggehandicapten duurzaam aan de slag blijven, nemen we maatregelen om uitval te voorkomen en grijpen we waar nodig is snel in.

"Door mijn stage heb ik nu werkervaring en een diploma"

Interview met Irma van Zuilichem (22) over hoe ze als Wajonger werkervaring opdeed, een diploma behaalde bij het Kruidvat én een baan kreeg aangeboden.