Dienstverlening aan Wajong-werkgevers

Om de dienstverlening te verbeteren aan werkgevers die Wajongers een werkplek willen bieden, heeft UWV een aantal maatregelen genomen.

• De werkgeversaanpak Wajong maakt deel uit van de 35 regionale werkgeversservicepunten. We hebben de deskundigheid van de adviseurs werkgeversdienstverlening op het terrein van de Wajong versterkt. Ook hebben we de contacten aangehaald tussen deze adviseurs en de arbeidsdeskundigen, die geschikte kandidaten moeten leveren. De werkgeversdienstverlening is deels gericht op het vervullen van vacatures, maar ook op het ontzorgen van de werkgever. We ondersteunen de werkgever bijvoorbeeld bij het aanvragen van voorzieningen (zoals aanpassingen aan de werkplek) en bij ziek- en hersteldmeldingen. Het Landelijk Werkgeversservicepunt Wajong in Apeldoorn speelt daarbij een belangrijke rol. Voor de Wajongere maken we vaak een takenpakket op maat en we begeleiden hem intensief in de gesprekken met de potentiĆ«le werkgever. Ook na een geslaagde match vindt vaak nog begeleiding en ondersteuning van de Wajongere plaats.
  • We hebben met verschillende grote en kleine werkgevers convenanten en intentieverklaringen afgesloten om meer werkplekken voor Wajongers te realiseren. Dat gebeurde in 2012 onder meer met VOMAR, Hoogvliet Supermarkt, Flora Holland, de Boerenbond, Shoetime (een bedrijf dat handelt in schoenen en tassen) en Vebego, een internationaal opererend familiebedrijf dat zich onder meer richt op facility services, personeelsdiensten en de gezondheidszorg.

"Door mijn stage heb ik nu werkervaring en een diploma"

Interview met Irma van Zuilichem (22) over hoe ze als Wajonger werkervaring opdeed, een diploma behaalde bij het Kruidvat én een baan kreeg aangeboden.