Digitale dienstverlening voor uitkeringsgerechtigden

We bieden steeds meer informatie en communicatiemogelijkheden via het internet. Om te beginnen gaan we voor WW-klanten het internet als belangrijkste communicatiekanaal positioneren en het gebruik van andere kanalen ontmoedigen.

Inmiddels maakt 89 procent van de WW-klanten gebruik van de digitale inschrijving voor een WW-uitkering; dat was eind 2011 nog 72 procent. Ook gebruiken steeds meer WW-klanten de digitale wijzigings- en inkomstenformulieren (eind 2012 92 respectievelijk 72 procent, tegenover 72 respectievelijk 38 procent in 2011). Doel voor 2013 is dat minstens 90 procent van de WW-klanten gebruik maakt van de digitale inschrijving voor een WW-uitkering, het digitale wijzigingsformulier en het digitale inkomstenformulier.

Klanten kunnen via mijnuwv.nl hun persoonlijke gegevens inzien, zoals die in de Polisadministratie staan. Medio april is een nieuwe versie live gegaan van mijnuwv.nl. Klanten die een WW-uitkering aanvragen, kunnen daar nu de status van hun aanvraag volgen. Via de Berichtenbox krijgen ze desgewenst een e-mail of sms als er een nieuw bericht (betaalspecificatie, jaaropgave of inkomstenformulier) klaarstaat.

De betaalspecificaties van WIA, WAO en Wajong zijn sinds mei 2012 digitaal beschikbaar via mijnuwv.nl, die van Ziektewet en faillissementsuitkeringen sinds eind september. WW-klanten kunnen al anderhalf jaar hun betaalspecificatie digitaal raadplegen via mijnuwv.nl.

De papieren verzending van betaalspecificaties schaffen we stap voor stap af. Sinds november 2012 ontvangen onze WW klanten hun betaalspecificaties en jaaropgaven niet meer op papier. In de loop van het eerste kwartaal van 2013 zou dat ook gelden voor onze WIA-, Wajong-, WAO-, WAZ- en Wazo-klanten, tenzij ze hebben aangegeven dat zij de betaalspecificaties op papier willen blijven ontvangen. Door technische verstoringen is dat iets uitgesteld.

In november ontving uwv.nl het waarmerk ‘drempelvrij’, een waarmerk van de stichting Accessibility, waaruit blijkt dat de site toegankelijk is voor klanten met een beperking.

"Door computertraining kan ik beter solliciteren"

Interview met Ab van Blanken (46) over hoe hij met hulp van UWV leerde om te gaan met computers en met digitale dienstverlening.