Ontwikkeling digitale dienstverlening voor werkzoekenden

Omdat er in de nabije toekomst minder mogelijkheden zijn voor persoonlijke coaching, bouwen we in hoog tempo digitale dienstverlening voor WW-klanten op. Een systeem om onze face-to-face contacten te vervangen, is er niet van de ene op de andere dag. De ontwikkeling van het digitale dienstverleningsconcept gaat zeker tot en met 2015 duren. Het tempo dat wij moeten maken en het dwingende karakter van de overgang naar digitale dienstverlening zijn het gevolg van de financiële taakstelling voor UWV. Met uwv.nl en werk.nl doen we het maximaal haalbare om, met veel minder geld en dus mensen, burgers die een beroep op ons doen zo goed mogelijk te bedienen. Daar maken we goede vorderingen mee. Op werk.nl zijn op drukke dagen meer dan 120.000 bezoekers actief, per maand heeft de site ongeveer 2,5 miljoen bezoeken. Eind december 2012 werden er 41.000 vacatures aangeboden via werk.nl. De Werkmap wordt maandelijks ongeveer 1,2 miljoen keer bezocht. Daarmee is werk.nl een van de meest bezochte websites van Nederland. De site is ‘werk in uitvoering’ en wij sluiten de site daarom af en toe af, vooral in de weekenden, om onderhoud te plegen.

In het afgelopen jaar hebben we de volgende stappen gezet in de ontwikkeling van digitale dienstverlening voor werkzoekenden:

• Met een nieuwe sollicitatie-activiteitmodule kunnen klanten hun sollicitatieactiviteiten doorgeven via de Werkmap. Op het toegevoegde tabblad “mijn weg naar werk” in de Werkmap zien klanten hoeveel passende vacatures er zijn gevonden op werk.nl en wat de kansen zijn op werk in een andere functie.
  • In de Werkmap hebben we het profiel en het cv van de klant geïntegreerd. Er is nu geen onderscheid meer tussen profiel en cv, wat veel verwarring wegneemt bij klanten.
  • In het matchen van vraag en aanbod hebben we voor de klant een aantal verbeteringen aangebracht. Zo hoeft de werkzoekende maar in 1 veld een zoekopdracht te typen. Ook kan hij nu bij het invullen van cv’s de passende functie uit een door UWV samengestelde lijst kiezen, maar ook een eigen omschrijving toevoegen. De matchingsresultaten zijn strakker afgebakend. De klant kan nu aangeven of hij door de werkgever gebeld wil worden.
  • Speciaal voor jongeren ontwikkelde UWV in 2012 een game over solliciteren: ‘Expeditie Work’. Op een speelse en innovatieve manier ervaart een jongere welke beroepen bij hem passen, hoe hij een cv en een netwerkplan moet maken en op welke manier hij vacatures kan vinden. Ook oefent hij met het voeren van een sollicitatiegesprek. Sinds de eerste introductie in oktober hebben al meer dan 15.000 werkzoekenden gebruik gemaakt van de game. De reacties die we krijgen zijn zeer positief.
  • Voor werkgevers hebben we in 2012 op werk.nl ook verbeteringen doorgevoerd. Zo is in het werkgever-menu ‘Mijn werk.nl’ geïntroduceerd. De werkgever kan nu rechtstreeks contact opnemen met de werkzoekende wanneer deze dat wenst. Ook is de controle op werkgevers verbeterd. Iedere werkgever moet zich eerst identificeren en authenticeren wanneer hij zich op werk.nl meldt.

"De sollicitatiegame van UWV werkt echt!"

Interview met Henriëtte Grunewald (25) over Expeditie Work, het sollicitatiegame dat UWV speciaal voor jongeren ontwikkelde.