Speciale klantteams

UWV heeft ruim 1,2 miljoen klanten, die in een aantal gevallen van meerdere regelingen gebruik maken. Daar kunnen verschillende instanties bij betrokken zijn, en binnen UWV meerdere afdelingen. Soms worden daarbij fouten gemaakt. Dat kan een klant in problemen brengen. De aanpak die is ontwikkeld om dit soort gevallen tijdig te signaleren en snel en structureel op te lossen, is inmiddels landelijk uitgerold.

In alle districten is een meldpunt ingericht, speciale teams pakken de melding op. In 2012 hebben deze teams 452 probleemsituaties opgelost. Ruim 86 procent van de meldingen is binnen 48 uur geheel afgerond. De teams zorgen er bijvoorbeeld voor dat met voorrang een uitkeringsbeslissing wordt genomen voor klanten die in ernstige financiƫle nood raken doordat er iets misgaat bij UWV of door een ongelukkige samenloop van omstandigheden bij de klant.

In 2013 pakken de teams ook meldingen op over werkgevers die tussen wal en schip dreigen te geraken. We hebben er eind 2012 voor gezorgd dat onze werkgeverstelefoon vroegtijdig knelpunten onderkent en meldt bij de speciale teams.