Bezwaren afhandelen

Wie het niet eens is met een beslissing van UWV, kan een bezwaar indienen. In 2012 werden 84.200 bezwaren ingediend. We handelden meer bezwaren af: 85.900. Dit konden we doen door extra capaciteit in te zetten. Bij het binnenkomen van een bezwaar benaderen we de klant telefonisch en stellen samen de periode van afhandeling vast.

In deze periode zijn 76 mediationtrajecten gestart. Daarbij proberen UWV en de klant hun geschil gezamenlijk op te lossen met de hulp van een neutrale conflictbemiddelaar, de mediator. Van de 76 gestarte mediations zijn er 59 afgesloten. 41 zaken zijn met positief resultaat afgerond, 18 zijn afgebroken of zonder positief resultaat geƫindigd.

Uitkeringen

Het verzorgen van uitkeringen aan werkloze, zieke of arbeidsongeschikte werknemers is een van de kerntaken van UWV. Bijna 1,3 miljoen mensen ontvangen gedurende kortere of langere tijd een uitkering van ons. De tabel laat zien welke uitkeringen zij in 2012 ontvingen.