Huisvesting

Het aantal panden van UWV is afgenomen van 161 eind 2011 naar 129 eind 2012. We hebben 34 panden afgestoten en twee nieuwe panden gehuurd. Tegelijkertijd moesten we in 2012 als gevolg van de crisis gemiddeld bijna 1.200 fte meer huisvesten dan we hadden voorzien. Dat hebben we gedaan door leegstaande ruimte in bestaande panden te benutten en medewerkers krapper te huisvesten.

Het aantal vierkante meters daalde met 43.500 tot 455.900 eind 2012, onder meer door het afstoten van 13.400 vierkante meter hoofdkantoor per 1 juli 2012. Van de 455.900 vierkante meter wordt bijna 17.000 vierkante meter onderverhuurd. De huisvestingskosten waren in 2012 158 miljoen euro. Dit is 23 miljoen euro minder dan in 2011.

De komende jaren reduceren we het aantal vestigingen van onze divisie WERKbedrijf en concentreren we de intensieve dienstverlening aan werkzoekenden en werkgevers op 30 regiovestigingen, verspreid over het land. Ook de norm voor het aantal werkplekken op de UWV-panden is aangepast; het hoofdkantoor is efficiƫnter ingericht en medewerkers gaan vaker werkplekken delen. Het aantal vierkante meters daalt daarmee verder naar gemiddeld 287.000 vierkante meters in 2015.

Volgens de definitie van de Rijksgebouwendienst is sprake van leegstand bij fysiek leegstaande verhuurbare ruimten. UWV had eind 2012 6 panden voor 100 procent leegstaan: Paterserf in Oosterhout (1.295 m2), Churchillstraat in Barneveld (1.163 m2), Leonard Springerlaan in Groningen (2.851 m2), Leidse Rijn in De Meern (1.043 m2), Koningstraat in Dokkum (513 m2) en Stadhuisplein in Gorinchem (825 m2). Van 3 loopt het contract af in 2013, van de andere in latere jaren.

UWV blijft in gesprek met de Rijksgebouwendienst en andere publieke organisaties, om in voorkomende gevallen vraag en aanbod in het publieke domein op elkaar af te stemmen.