Duurzaam ondernemen

We zijn niet alleen verantwoordelijk voor het directe bedrijfsresultaat, maar ook voor de gevolgen van ons handelen voor mens en milieu. Duurzaamheid staat centraal in onze bedrijfsvoering. UWV hanteert bij alle uit te voeren aanbestedingen de criteria voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, vastgesteld door Agentschap NL van het ministerie van Economische Zaken. We willen de belasting van het milieu als gevolg van onze bedrijfsactiviteiten tot een minimum beperken. In 2012 hebben we besloten dat we onze ecologische voetafdruk in 2015 gehalveerd willen hebben. We kopen daarom 100 procent groene stroom in, kopen uitsluitend nog dienstauto’s met een A- of B-label en neutraliseren de CO2-uitstoot van UWV.

De 30 grootste UWV-vestigingen doen mee aan het project energiezorg. Over heel 2011 is er een energiebesparing gerealiseerd van 9 procent ten opzichte van het peiljaar 2009. In de eerste helft van 2012 bedroeg de cumulatieve besparing 14 procent. In december is de verlichting van een hoofdkantoorpand, toren C, vervangen door LED-lampen. De vervangingsactie zorgt voor een daling van het energiegebruik en de CO2 uitstoot van meer dan 60 procent. Het energieverbruik van toren C daalt van 391.000 kWh naar 151.000 kWh per jaar. De CO2 uitstoot daalt van circa 262.000 kg naar 101.000 kg per jaar. De eerste cijfers over de maand december 2012 tonen al een besparing van 40 procent van energie en CO2 uitstoot. Sinds 2012 scheiden we ons afval op alle grote vestigingen. Eind 2012 werd al 74 procent van het UWV-afval gescheiden en hadden we 23 procent minder restafval dan in 2011. Dankzij actieve sturing is het aantal prints in 2012 met bijna 50 procent afgenomen.

We sturen ook op duurzaamheid bij onze leveranciers. Wij doen alleen zaken met leveranciers die zich hard maken voor het milieu en de samenleving.