Taskforce Wajong werkt!

Wajongers aan het werk helpen is niet eenvoudig, het is een zaak van veel aandacht en een lange adem. Realistische verwachtingen zijn dus belangrijk, voor alle betrokkenen. Als een werkgever een Wajonger in dienst neemt, heeft die vaak langdurig intensieve ondersteuning nodig, bijvoorbeeld van een jobcoach. Daarnaast is het belangrijk dat de aangeboden functie geschikt is voor de Wajonger, de baan moet vaak op maat gesneden worden.

Ons doel is om in 2013 en 2014 steeds meer Wajongers aan het werk te helpen. We streven naar minimaal 6.500 plaatsingen in 2013, oplopend tot 10.000 plaatsingen in 2015. Daarvoor is het projectteam WajongWerkt! aan de slag gegaan. In dit project zullen we, samen met onder andere onze re-integratiepartners en werkgevers(organisaties), extra activiteiten in de regio’s ondernemen. Eind 2012 is tijdens het OndernemersCongres, het grootste netwerkevenement voor ondernemers in Nederland, de aftrap gegeven voor dit Wajonginitiatief. Het evenement werd gehouden in de RAI te Amsterdam en bijgewoond door ruim 1.500 ondernemers. Op de beursvloer in Amsterdam ontmoetten ondernemers jongeren uit de doelgroep, die bewezen uitstekend in staat te zijn zich te presenteren als potentiële nieuwe medewerker.

We willen zoveel mogelijk geschikte Wajongers in beeld krijgen om een snelle en goede match met werkgevers te kunnen maken. Daarom verbeteren we de registratie van Wajongers (en ook die voor WIA, WAO en WAZ-klanten) in onze systemen. Sinds november 2012 registreren we alle nieuwe Wajongers gedetailleerd. Van hen blijkt rond de 34 procent direct bemiddelbaar te zijn bij een reguliere werkgever. Voor Wajongers die in staat zijn om bij een reguliere werkgever of in een beschutte omgeving te werken, stellen we een profiel op. Met deze profielen kunnen we beter en sneller een aantal potentieel geschikte kandidaten voor een functie bij een werkgever aanleveren. Er zijn 54.000 werkende Wajongers, voor 12.900 van hen hebben we inmiddels profielen opgesteld. Ook kan de Wajonger zijn cv, video-cv, foto en eventueel nog andere relevante informatie beschikbaar stellen voor presentatie aan potentiële werkgevers.

Een belangrijk instrument voor de taskforce om Wajongers naar werk te begeleiden is de website Wajongwerkt.nl. Hier kunnen werkzoekende Wajongers en werkgevers elkaar zonder tussenkomst van UWV vinden. Wajongers kunnen er hun profiel aanleveren en werkgevers hun vacatures. Onder regie van ons Werkgeversservicepunt Wajong zoeken re-integratiebureaus kandidaten bij de vacatures. Eind 2012 werden via de website 539 vacatures aangeboden en waren 1.549 cv’s geplaatst. Re-integratiebedrijven geven aan dat ze via Wajongwerkt.nl steeds beter de juiste kandidaten vinden.

"Door mijn stage heb ik nu werkervaring en een diploma"

Interview met Irma van Zuilichem (22) over hoe ze als Wajonger werkervaring opdeed, een diploma behaalde bij het Kruidvat én een baan kreeg aangeboden.