Digitale dienstverlening voor werkgevers

Het is ons streven dat de klantcontacten van werkgevers met UWV in 2015 voor 70 procent digitaal verlopen. We zullen daarom de komende tijd werkgevers en hun intermediairs op allerlei manieren aanmoedigen om de overstap van papier naar digitaal te maken.

In september hebben we een nieuw werkgeversportaal op uwv.nl in gebruik genomen. Dit is veiliger, gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker dan het oude portaal. Het nieuwe portaal is ook geschikt voor intermediairs, bijvoorbeeld accountantskantoren die de administratie voor veel werkgevers doen. Daarnaast hebben we onze digitale mogelijkheden onder de aandacht gebracht bij werkgevers via werkgeverscongressen, MKB-ondernemersdagen en de Intermediairdagen.

Steeds meer werkgevers en hun intermediairs doen hun ziek- en hersteldmeldingen digitaal. Eind december was dat al 60 procent. Grotere werkgevers doen dit via Digipoort, het platform voor digitale gegevensuitwisseling tussen overheid en bedrijven. De uitzendbranche maakt sinds 2010 gebruik van de applicatie Reflex. Deze applicatie wordt halverwege 2013 uitgefaseerd, we nodigen betrokken partijen uit over te stappen naar Digipoort. Voor kleinere werkgevers hebben we de Verzuimmelder. Eind 2013 wordt het daar ook mogelijk allerlei relevante documenten zoals re-integratieverslagen te uploaden.