Meer loonsancties opgelegd

Mensen zijn op hun best als ze met werk kunnen deelnemen aan de maatschappij. Dat geldt ook voor mensen met een arbeidsbeperking. We toetsen daarom of werkgevers er alles aan doen om hun zieke werknemers weer aan de slag te krijgen. Wellicht kunnen ze wel in een andere functie werken.

Als een werknemer ziek is, betaalt de werkgever het loon gedurende maximaal 2 jaar (104 weken) door. In deze periode moeten de werkgever en diens zieke werknemer zich inspannen om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te laten gaan. Wij beoordelen hun gezamenlijke inspanningen op basis van het re-integratieverslag dat ze opstellen bij het indienen van de WIA-aanvraag. Bij onvoldoende inspanningen door de werkgever legt UWV een loonsanctie op en moet de werkgever het loon langer doorbetalen. In 2012 hebben we 4.750 loonsancties opgelegd. Dit komt overeen met 19 procent van de getoetste verslagen (2011: 15 procent).

Voorkomen van instroom in WIA

Voor mensen met een Ziektewet-uitkering, de zogeheten vangnetters, vervult UWV de rol van arbodienst. De tabel toont onder andere hoeveel van hen binnen 104 weken herstellen en daardoor niet de WIA instromen.