Van compensatiegericht naar (ook) participatiegericht beoordelen

De nWajong en de Wsw kennen verschillende beoordelingskaders, waardoor er risico bestaat dat de uitkomsten van beoordelingen onderling niet consistent zijn. In 2012 zijn we begonnen aan het project Nieuwe Claimbeoordeling 2013. Dat gebeurde in eerste instantie in de aanloop naar de Wet Werken naar Vermogen. Inmiddels is deze wet van tafel en komt de Participatiewet ervoor in de plaats.

In het project zijn voorstellen ontwikkeld voor een universeel toepasbare methodiek. Daarmee kunnen verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen de (toekomstige) mogelijkheden van de klant beoordelen om te functioneren in werk en werkomgeving, en nagaan wat de voorwaarden voor die participatie zijn. De voorstellen bieden kansen voor een wet-onafhankelijk kader en instrumentarium. Ze zullen worden doorontwikkeld zodat ze ook toepasbaar worden voor andere claimbeoordelingen, indiceringen en participatieadviezen.

Sociaal-medische beoordeling nWajong

We handelden 23.800 aanvragen voor de nieuwe Wet Wajong af in 2012. De tabel laat zien hoeveel aanvragen zijn toegekend en met welk resultaat.