Dienstverlening aan werkzoekenden

In 2012 konden we de helft van onze WW-klanten nog persoonlijke dienstverlening aanbieden. We hebben die vooral gegeven aan de klanten die dat het meeste nodig hebben, zoals 55-plussers, mensen die in de WW terecht komen omdat ze geen recht (meer) hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering en klanten die digitaal niet vaardig genoeg zijn. In de loop van 2013 zal uiteindelijk nog 10 procent van de WW-klanten in aanmerking kunnen komen voor face-to-face dienstverlening. De overige klanten bieden we digitale dienstverlening aan. Wel houden we met iedere klant na 3 maanden een evaluatiegesprek. Dat benutten we om de verdere dienstverlening te bepalen en om na te gaan of de klant zich voldoende inspant om aan het werk te komen.

Om de groeiende stroom werkzoekenden met digitale dienstverlening op te vangen, hebben we van het ministerie van SZW extra budget ontvangen. Hiermee konden we in 2012 en kunnen we in 2013 tijdelijk ongeveer 300 extra mensen inzetten voor de begeleiding van werkzoekenden. Het Centraal Planbureau voorspelt de komende jaren een verdere toename van de werkloosheid.

"Ik vond een nieuwe baan dankzij de UWV- banenmarkt"

"Ik vond een nieuwe  baan dankzij de UWV- banenmarkt"

Interview met Alex Docter (38) over hoe hij in de WW terechtkwam en dankzij een banenmarkt die het regionaal Werkgeversservicepunt organiseerde weer een nieuwe baan vond.