Netwerkpleinen

Voor hoger opgeleide werkzoekenden met een WW-uitkering hebben we in 2010 als experiment een virtueel werkplein ontwikkeld, het Netwerkplein. Onze klanten vonden daar algemene informatie, tips en e-modules die ze zelf kunnen afnemen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Alle instrumenten waren gegroepeerd rondom de thema’s profileren, netwerken en solliciteren. Om de werkzoekenden te activeren, werden er elke week thematische webinars en chatsessies georganiseerd. Alle communicatie was digitaal, waar nodig ondersteund door e-coaches.

Inmiddels is het Netwerkplein deels doorontwikkeld voor andere WW-groepen. Cloudproducten zoals webinar en e-learning zijn nu al breed beschikbaar. We zijn bezig om de digitale en face-to-face dienstverlening die we voor het Netwerkplein hebben ontwikkeld, onder te brengen in ons algemene dienstverleningsconcept. Daarbij willen we een aantal thema’s extra aandacht geven, zoals ouderen, zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) en het gebruik van social media. In het tweede deel van 2013 willen we onderzoeken hoe we de dienstverlening aan arbeidsongeschikte klanten kunnen verrijken met de in het kader van het Netwerkplein ontwikkelde dienstverlening.

"De sollicitatiegame van UWV werkt echt!"

Interview met Henriëtte Grunewald (25) over Expeditie Work, het sollicitatiegame dat UWV speciaal voor jongeren ontwikkelde.