Ontslagaanvragen

Werkgevers die een arbeidsovereenkomst zonder instemming van de betrokken werknemer willen beƫindigen, moeten een ontslagvergunning aanvragen bij UWV. In 2012 hebben we 59.000 ontslagaanvragen ontvangen, 50 procent meer dan in 2011. Met name in de tweede helft van 2012 ontvingen we meer aanvragen. Het overgrote deel (86 procent) van de aanvragen is van bedrijfseconomische aard.

De ontslagtoets voorkomt dat werknemers worden ontslagen zonder dat daar een redelijke grond voor is, of dat de verkeerde mensen worden ontslagen. 56 procent van de afgehandelde aanvragen heeft geleid tot een ontslagvergunning, 22 procent is door de werkgever ingetrokken, 8 procent is geweigerd en de overige 14 procent is vanwege onvoldoende informatie niet in behandeling genomen.

We hebben in 2012 veel voorlichting gegeven op het terrein van arbeids- en ontslagrecht, vaak in samenwerking met onder andere sociale partners, Kamers van Koophandel, het MKB en rechtshulpverleners.

Ontwikkeling WW

Na een explosieve groei in 2009 en een lichte daling in 2010 is het aantal WW-uitkeringen sinds de laatste maanden van 2011 gestegen tot een recordhoogte. De tabel toont de ontwikkeling.