Overtredingen inlichtingenplicht 2012

Opgelegde waarschuwingen 4.200
Geen boete of waarschuwing opgelegd 2.600
Processen-verbaal door Openbaar Ministerie 200

Uitkeringsgerechtigden zijn verplicht alle gegevens die van belang zijn voor hun uitkering direct door te geven. Het kan bijvoorbeeld gaan om andere inkomsten, vrijwilligerswerk, vakantie, verhuizing, ziekte, huwelijk of echtscheiding. UWV controleert op verschillende manieren of klanten zich wel aan de regels houden. Dat doen we door middel van bestandsvergelijkingen, telefonische controles en huisbezoeken. Overtredingen van de inlichtingenplicht kunnen leiden tot maatregelen zoals het (tijdelijk) verlagen of zelfs stopzetten van de uitkering.

In 2012 was de in totaal geconstateerde schadelast als gevolg van overtredingen van de inlichtingenplicht 54,6 miljoen euro, met een boetebedrag van 5,0 miljoen euro. Het gemiddelde schadebedrag over heel 2012 was 1.496 euro.

Overtredingen inspanningsverplichtingen 2012

Uitkeringsgerechtigden met arbeidscapaciteit zijn verplicht zich voldoende in te spannen om werk te vinden. De tabel toont het aantal overtredingen van inspanningsverplichtingen en de aantallen opgelegde maatregelen in 2012.