Strengere aanpak Ziektewetklanten die niet op spreekuur verschijnen in 2013

Voor onder meer zieke werklozen en zieke uitzendkrachten verzorgt UWV in het kader van de Ziektewet de verzuimbegeleiding. Circa 10% van deze klanten verschijnt niet op een eerste oproep voor een spreekuur en meldt zich ook niet vooraf af. We hanteren daarom sinds 1 september 2012 strengere regels voor klanten die niet verschijnen op het spreekuur. De regel is nu dat we de uitkering schorsen of de toekenning van de uitkering opschorten, als een klant zonder bericht niet op een spreekuur verschijnt. Dit staat in de oproepbrief aan de klanten vermeld.

De resultaten over de eerste 3 maanden lieten zien dat het aantal klanten dat niet verschijnt op het spreekuur, met 16% is gedaald. In het vierde kwartaal van 2013 worden de definitieve cijfers sinds de invoering per september 2012 bekend.

Niet alleen de strengere regels zorgen voor de daling van het aantal klanten dat niet verschijnt op het spreekuur, ook een rol speelt dat steeds meer kantoren de klant op een klantvriendelijkere wijze zijn gaan oproepen. Daarbij wordt altijd eerst een telefonische afspraak gemaakt, waarna de klant een schriftelijke bevestiging krijgt.