Efficiëntere inzet verzekeringsartsen in 2013

We hebben in 2012 een aantal maatregelen getroffen om het tekort aan verzekeringsartsen in de komende jaren op te lossen. Een actieve werving heeft geleid tot het aantrekken van nieuwe verzekeringsartsen (12,5 fte’s). Daarnaast bereiden we maatregelen voor om de efficiency van met name de professionals in de uitvoering te verhogen. We werken bijvoorbeeld aan meer compacte rapportages voor WIA, WAO, ZW en aan het delegeren van taken.

In 2012 hebben we pilots uitgevoerd rond taakdelegatie. Daarbij doet een sociaal-medisch verpleegkundige of medisch secretaresse onder verantwoordelijkheid van de verzekeringsarts werk dat de arts voorheen veelal zelf deed. Zo kunnen we de artsen inzetten waar ze de hoogste toegevoegde waarde hebben. Artsen ervaren de taakdelegatie als een verrijking van hun werk. Op basis van de resultaten in de pilots hebben we besloten om taakdelegatie binnen de uitvoering zo breed mogelijk in te voeren, in ieder geval voor de duur van 3 jaar. We meten periodiek in hoeverre we door de taakdelegatie minder capaciteit aan verzekeringsartsen hoeven in te zetten.