Ontwikkelen digitale dienstverlening voor werkzoekenden

Omdat er minder mogelijkheden zijn voor persoonlijke coaching, bouwen we in hoog tempo digitale dienstverlening voor WW-klanten op. De ontwikkeling van het digitale dienstverleningsconcept gaat zeker tot in 2015 duren. Het tempo dat wij moeten maken en de dwingendheid waarmee de overgang naar digitale dienstverlening wordt ingezet, zijn het gevolg van de financiële taakstelling voor UWV. Met uwv.nl en werk.nl doen we het maximaal haalbare om, met veel minder geld en dus mensen, burgers die een beroep op ons doen zo goed mogelijk te bedienen.

Op werkdagen zijn 168.000 bezoekers actief op werk.nl, de site wordt maandelijks meer dan 3,25 miljoen keer bezocht. Daarmee is werk.nl een van de meest bezochte sites in Nederland. Nieuwe WW’ers krijgen sinds juli een adviestaak om de e-learning solliciteren te volgen. Hierna is het gebruik van deze digitale training fors toegenomen. De gemiddelde waardering die klanten aan de e-learning geven is hoog (4 op een schaal van 5).

We werken continu aan de verbetering van de stabiliteit en performance van de digitale dienstverlening van UWV. Periodiek voeren wij onderhoudswerkzaamheden uit om de dienstverlening te verbeteren en de stabiliteit te verhogen. Het onderhoud wordt vooral in weekenden en ’s nachts gepleegd en wordt altijd vooraf aangekondigd. Dat doen we door klanten (werkzoekenden en werkgevers) op voorhand via werk.nl te informeren over de aard en duur van de onderhoudsperiode of de verstoring, zodat zij hun activiteiten beter kunnen plannen. Bij calamiteiten kunnen klanten UWV Telefonie bellen.

Onze eerste prioriteit is dus een stabiel functionerend werk.nl, waar onze klanten ongehinderd van onze digitale dienstverlening gebruik kunnen maken. Daarnaast blijven we – waar mogelijk – werken aan het verbeteren van de functionaliteit en het gebruiksgemak van de site. We voeren continu onderzoek uit naar de ervaringen van klanten met werk.nl. We doen dat op verschillende manieren: via klanttevredenheidsonderzoeken, bulletin boards (een online interactief klantenpanel) en usability-onderzoeken. Een nieuwe vorm van klantonderzoek die UWV gaat bieden is de online community. Dit is een online platform naast werk.nl waar werkzoekenden met elkaar en met UWV in dialoog kunnen gaan over de dienstverlening die werk.nl biedt. UWV wil hiermee laten zien dat het de mening en belangen van werkzoekenden uiterst serieus neemt en dat het hen wil betrekken bij de ontwikkeling van werk.nl. De online community wordt eind van dit jaar beproefd.

"De sollicitatiegame van UWV werkt echt!"

Interview met Henriëtte Grunewald (25) over Expeditie Work, het sollicitatiegame dat UWV speciaal voor jongeren ontwikkelde.