Digitale dienstverlening voor uitkeringsgerechtigden in 2013

Internet wordt het leidende kanaal in onze contacten met klanten. Aan klanten met een uitkering stellen we steeds meer digitale diensten ter beschikking en we gaan steeds minder informatie op papier verstrekken.

Doel voor 2013 is dat minstens 90% van de WW-klanten gebruik maakt van de digitale inschrijving voor een WW-uitkering, het digitale wijzigingsformulier en het digitale inkomstenformulier. Inmiddels maakt 93% van de WW-klanten gebruik van de digitale inschrijving voor een WW-uitkering, eind 2012 was dat 89%. Steeds meer WW-klanten gebruiken de digitale wijzigings- en inkomstenformulieren (per eind augustus 93% – conform onze doelstelling – respectievelijk 80% tegenover 72 respectievelijk 38% per eind 2012).

De papieren verzending van betaalspecificaties schaffen we stap voor stap af. Sinds november 2012 ontvangen onze WW klanten hun betaalspecificaties en jaaropgaven niet meer op papier. In de loop van het eerste kwartaal 2013 zou dat ook gaan gelden voor onze WIA-, Wajong-, WAO-, WAZ- en Wazo-klanten, tenzij ze hebben aangegeven dat zij de betaalspecificaties op papier willen blijven ontvangen. Door technische verstoringen is dat uitgesteld. Vanaf september 2013 ontvangen de ZW klanten hun betaalspecificatie digitaal. Op dit moment is de planning dat vanaf het derde kwartaal 2013 de ZW-klanten hun betaalspecificatie digitaal ontvangen. Voor WIA, Wajong, WAO, WAZ en Wazo klanten staat de omzetting naar digitaal gepland vanaf het derde kwartaal 2014.

De huidige papieren brochures en folders voor particulieren en werkgevers worden niet meer vanzelfsprekend opgestuurd of meegegeven. Als brochures weinig worden besteld, drukken er we geen nieuwe exemplaren meer van. In plaats daarvan is een pdf van de desbetreffende brochure via uwv.nl beschikbaar. Daarnaast vervangen we bestaande brochures en folders door nieuwe infofolders. De infofolder is een compacte wegwijzer naar uitgebreide informatie en producten en diensten op uwv.nl en werk.nl. De infofolders zullen naar verwachting vanaf eind 2013 beschikbaar zijn.

In het eerste halfjaar 2013 hebben 12,5 miljoen bezoekers uwv.nl bezocht. Dit is een forse stijging met 8,4 miljoen bezoekers ten opzicht van het tweede halfjaar 2012. Klanten vinden steeds beter het digitale loket.

"Door computertraining kan ik beter solliciteren"

Interview met Ab van Blanken (46) over hoe hij met hulp van UWV leerde om te gaan met computers en met digitale dienstverlening.