Digitale dienstverlening aan werkgevers in 2013

Het is ons streven dat de klantcontacten van werkgevers met UWV in 2015 voor 70% digitaal verlopen. We zullen daarom de komende tijd werkgevers en hun intermediairs op allerlei manieren aanmoedigen om de overstap van papier naar digitaal te maken. Voor werkgevers gaan we informatie volledig via internet aanbieden. Van de meeste werkgeversbrochures zijn al geen papieren versies meer beschikbaar. Van een aantal nog wel, ook deze worden vervangen.

Werkgevers kunnen hun ziek-, zwangerschaps- en herstelmeldingen digitaal doen. We treffen voorbereidingen om de bijbehorende brieven ook veilig digitaal terug te kunnen sturen. Volgens planning zullen we dit eind 2014 realiseren. Werkgevers die veel gegevens leveren kunnen dat doen via Digipoort, het overheidsbrede transactiekanaal. We zijn in gesprek met softwarebedrijven om de HR-softwarepaketten die ze ontwikkelen geschikt te maken voor aanlevering van gegevens via Digipoort, zodat meer werkgevers van dit kanaal gebruik kunnen gaan maken. Sinds eind augustus bekijken we tot welke concrete samenwerkingsafspraken we kunnen komen. Ook treffen we voorbereidingen om het re-integratieverslag dat werkgevers bij een WIA-aanvraag moeten indienen, digitaal te maken. We hebben gepland om de specificatie halverwege volgend jaar beschikbaar te hebben voor alle softwarebedrijven.