Ontwikkeling personeelsbestand in 2013

De komende jaren verdwijnen duizenden arbeidsplaatsen bij UWV. Structureel krimpen we en we zetten in op duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers en uitstroom naar werk elders. Zo willen we waar mogelijk boventalligheid voorkomen. Tegelijkertijd moeten we steeds weer klaar staan om onverwachte werkdruk op te vangen, bijvoorbeeld in verband met toenemende werkloosheid. Dat vergt grote flexibiliteit van medewerkers en organisatie. In totaal zetten we circa 2.000 mensen in om de stijging van het aantal werklozen op te vangen.

Het ministerie van SZW heeft ons in augustus 2012 extra budget toegekend om de overgang op digitale dienstverlening zo soepel mogelijk te laten verlopen. In 2013 en 2014 zetten we daarmee nog eens ruim 200 extra mensen in voor de begeleiding van minder digivaardige klanten in de vestigingen. Op deze tijdelijke plekken zetten we zoveel mogelijk medewerkers in voor wie elders in de organisatie werk is weggevallen. Waar nodig doen we daarnaast een beroep op tijdelijke krachten. Desondanks is het totaal aantal medewerkers vergeleken met eind 2012 gedaald.

Personeelsverloop tot en met augustus 2013

Op 31 augustus 2013 hadden we 18.955 medewerkers in dienst (16.371 fte’s). De tabel toont het personeelsverloop sinds 2003.