Verder bevorderen integriteit in 2013

Ook in 2013 treffen we weer maatregelen om de integriteit binnen onze organisatie verder te bevorderen.

In 2012 zijn we de organisatiebrede communicatiecampagne ‘Samen Bewust Integer’ gestart. Deze heeft tot doel integriteit bespreekbaar te maken zonder dat daar een incident aan ten grondslag ligt. Deze campagne was tot februari 2013 gericht op kennis over en gebruik van de gedragscode UWV. In het tweede onderdeel van de campagne stond onder de noemer ‘Kijk eens door de bril van een ander’ managementverantwoordelijkheid centraal. Met behulp van voorbeelden, die zowel positief als negatief geïnterpreteerd kunnen worden, werden managers en medewerkers uitgenodigd om op verschillende manieren naar situaties op het gebied van integriteit te kijken.

Als hulpmiddel om integriteit te managen beschikt UWV over een integriteitsdashboard. Inmiddels zijn de data van 2012 door externe integriteitsdeskundigen voorzien van adviezen.

In het kader van de workshop Professionaliteit, Integriteit en Beroepstrots, waarin de verbinding wordt gelegd tussen integriteit en beroepstrots, heeft het management van UWV verhalen ingebracht over beroepstrots. In april 2013 verscheen een boekje waarin 22 van deze verhalen bij elkaar zijn gebracht.