Over de grens

Onder invloed van de crisis oriënteren Nederlanders in de grensstreek zich in toenemende mate ook op werken over de grens, in Duitsland en België. Als partner in European Employment Services (EURES) vervult UWV daarbij een bemiddelende rol. Internationale vacatures worden ontsloten via werk.nl en er worden op lokaal en regionaal niveau praktische samenwerkingsafspraken gemaakt met grensoverschrijdende arbeidsvoorzieningsdiensten. Binnen de Werkgeversservicepunten verzorgen de EURES-adviseurs kleinschalige projecten voor grensarbeid.

In de eerste 8 maanden van 2013 zijn diverse voorlichtingsbijeenkomsten en speedmeets belegd; honderden werkloze Nederlanders vonden mede dankzij onze inspanningen werk in België (met name in de automobiel- en aanverwante industrie en in de bouw en bij uitzendbedrijven) en in Duitsland (met name in de bouw- en techniek, bij een kippenverwerkingsbedrijf en bij uitzendbedrijven).

Uitstroom naar werk in 2013

In de eerste 8 maanden van 2013 vonden, ondanks de slechte economische situatie, 168.600 van onze klanten werk: 7.900 mensen met een arbeidsbeperking en 160.700 mensen die zich als werkzoekende hadden ingeschreven. De tabel toont een nadere specificatie van deze groep.