Hulp bij gewennen aan digitale dienstverlening

Bij de ontwikkeling van digitale dienstverlening hebben we oog voor mensen voor wie het moeilijk is om met computers om te gaan. Zij moeten eraan wennen dat de communicatie met ons meer en meer online plaatsvindt en daar willen we ze graag bij helpen. Op dinsdagmiddag bieden we persoonlijke ondersteuning op onze vestigingen, klanten kunnen daar dan met al hun vragen terecht. We wijzen onze klanten op deze vorm van extra dienstverlening via werk.nl en uwv.nl en via de websites van partners. Ook in de Werkmap verwijzen we expliciet naar de inloopmiddagen.

Vanaf 15 november wordt deze dienstverlening verder uitgebreid. We nemen daarvoor 1 jaar lang 130 trainees aan. Deze hbo-afgestudeerden zullen, samen met de collega's die al actief zijn op de dinsdagmiddag, naast de klant achter een computer plaatsnemen om samen alle stappen in de dienstverlening op werk.nl te doorlopen. Dit doen zij niet alleen op verzoek van de klant, ook klanten die nog geen gebruik maken van de Werkmap of die nog geen cv of geen goed cv op werk.nl hebben gezet, worden uitgenodigd om van deze extra dienstverlening gebruik te maken. Klanten zullen zowel individueel als in groepen worden ondersteund.

Deze dienstverlening bieden we niet alleen aan werkzoekende WW’ers. We zullen ook werkgevers die moeite hebben met het invoeren van een vacature of bij het vinden van de juiste kandidaten via werk.nl ondersteunen. In samenspel met collega's van gemeenten zullen wij op soortgelijke wijze hun klanten vanuit de Wet werk en bijstand (WWB) en niet-uitkeringsgerechtigden helpen. De werving en selectie voor de trainees start in september. Per 1 november komen zij in dienst en starten zij met een interne opleiding.