Uitbreiding standaardsoftware

Een tweede speerpunt in 2013 in ons ICT-beleid is het terugdringen van maatwerkvoorzieningen en het bevorderen van het gebruik van standaard software.

We hebben in 2012 de aanbesteding afgerond van een standaardsoftwarepakket voor de ondersteuning van de uitvoeringsprocessen. De voorbereidingen voor de inzet ervan zijn afgerond. We bereiden nu een pilot voor de implementatie voor. Eind van het jaar beslissen we over het al of niet breder inzetten van het product.

Ook bij de upgrade van het platform voor digitale diensten is de inzet dat we meer mogelijkheden krijgen om standaardfunctionaliteiten te gebruiken. Deze upgrades zullen geleidelijk in 2014 en 2015 worden geïmplementeerd. Hiermee verbetert enerzijds de stabiliteit verder en nemen anderzijds de mogelijkheden toe voor betere en meer geavanceerde diensten (zoals gepersonaliseerde dienstverlening op werk.nl).

De afgelopen maanden is de vraag vanuit projecten naar de beschikbare releasecapaciteit van de systeemcomplexen verder in kaart gebracht en opgenomen in de UWV releasekalender. Thans bekijken we hoe we de knelpunten in de releasekalender voor 2014 kunnen oplossen.

De overige speerpunten op het gebied van ICT in 2013 zijn: verbetering van de robuustheid en efficiency van de ICT-infrastructuur, verbetering van het autorisatiebeheer, een effici├źntere en slagvaardigere ICT-dienstverlening en versterking van de samenwerking met gemeenten.