Efficiënte en slagvaardige ICT-dienstverlening

Een vierde speerpunt in 2013 in ons ICT-beleid is te zorgen voor een efficiënte en slagvaardige ICT-dienstverlening waarmee we goed kunnen inspelen op de ontwikkelingen in de dienstverlening van UWV.

Om slagvaardiger op de behoefte te kunnen inspelen is vorig jaar voor digitale dienstverlening een nieuwe interne werkwijze ontwikkeld. Gezamenlijke huisvesting van projectteams en aanvullende besturingsafspraken vormen de kern. Uitgangspunt daarbij is dat het beheer van applicaties, waar dat efficiënt is, zo veel mogelijk intern wordt belegd. Beheerders en ontwerpers van UWV en van de leverancier werken nauw samen, met als doel dat binnen UWV specifieke kennis wordt opgebouwd. Dit vermindert op termijn de afhankelijkheid van leveranciers, een wisseling van leverancier is hiermee minder ingrijpend en het leidt tot lagere kosten. De problemen bij de zomerrelease van werk.nl hebben duidelijk gemaakt dat aanvullende kwaliteitsborgende maatregelen noodzakelijk zijn voor het beheersen van technische risico’s. Hiervoor wordt op korte termijn een plan opgesteld.

De overige speerpunten op het gebied van ICT in 2013 zijn: verbetering van de robuustheid en efficiency van de ICT-infrastructuur, uitbreiding van het gebruik van standaard software, verbetering van het autorisatiebeheer en versterking van de samenwerking met gemeenten.