Versterken samenwerking met externe organisaties

Een vijfde speerpunt in 2013 in ons ICT-beleid is het versterken van de samenwerking met externe organisaties.

Op ICT-gebied wordt steeds intensiever samengewerkt binnen de overheid: gezamenlijk gebruikte voorzieningen zoals DigiD en de verdere ontwikkeling daarvan richting elektronische identiteitskaart (eID) maken dat noodzakelijk. Ook de mogelijkheid om door samenwerking schaalgrootte en daarmee efficiencywinst te realiseren is een belangrijke drijfveer.

Het in 2012 op ons initiatief opgerichte Centrum voor Informatiebeveiliging & Privacybescherming (CIP) heeft in de eerste 8 maanden van 2013 enkele concrete producten opgeleverd, waaronder een handreiking voor de beveiligingsaspecten van Cloudtoepassingen. Een initiatief is gestart om als uitvoerende overheidspartijen gestructureerd samen te werken rond dreigingen of incidenten vanuit internet.

De overige speerpunten op het gebied van ICT in 2013 zijn: verbetering van de robuustheid en efficiency van de ICT-infrastructuur, uitbreiding van het gebruik van standaard software, verbetering van het autorisatiebeheer en zorgen voor een efficiƫnte en slagvaardige ICT-dienstverlening.