Sociaal-medische beoordeling nieuwe Wajong in 2013

2013 t/m aug.2012 t/m aug.
Toegekende aanvragen
Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt900 1.000
Werkregeling5.400 5.000
Studieregeling4.000 3.800
Alleen arbeidsondersteuning0 0
  10.300 9.800

Afgewezen aanvragen 7.400 6.500

Totaal 17.700 16.300

2013 t/m aug.
Toegekende aanvragen10.300
Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt900
Werkregeling5.400
Studieregeling4.000
Alleen arbeidsondersteuning0

Afgewezen aanvragen7.400

Totaal17.700

Op 1 januari 2010 is de nieuwe Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten, kortweg de Wet Wajong, van kracht geworden. De Wet Wajong biedt ondersteuning aan 18- tot 27-jarige jonggehandicapten bij het vinden van een passende en duurzame arbeidsplaats. Daarvoor begeleiden we jongeren met beperkingen over en periode van maximaal negen jaar. Uiteraard bieden we ook ondersteuning aan mensen die op latere leeftijd een Wajonguitkering aanvragen.

In de eerste 8 maanden van 2013 handelden we 17.700 aanvragen voor de nWajong af. Dit is 8,5% meer dan in de eerste 8 maanden van 2012 (16.300). Van de afgehandelde beschikkingen was 96% tijdig. Dit cijfer is iets hoger dan in 2012 (95%).

Sinds de invoering van de nieuwe Wet Wajong stellen we voor iedere Wajonger een sociaal-medisch oordeel op waaruit blijkt wat diens mogelijkheden op de arbeidsmarkt zijn. Voor iedere Wajonger met perspectief op werk stellen we vervolgens een participatieplan op. We hebben 8.000 participatieplannen voor nieuwe Wajongers opgesteld. Dat deden we in 93% van de gevallen tijdig (eerste 8 maanden 2012: ook 93%).

Ontwikkeling Wajong in 2013

In de eerste 8 maanden van 2013 was de totale instroom in de Wajong (oud en nieuw) 17% hoger dan in dezelfde periode in 2012. De tabel toont de volumeontwikkeling van de Wajong sinds 2003.