Passend Werkaanbod in 2013

2013 t/m aug.2013 t/m aug.
Klant aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures2.3641.994
Klant niet aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures9791.950
Klant heeft afgezien van uitkering789
Klant heeft zelf andere baan gevonden131399
 2013 t/m aug.
Klant aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures2.364
Klant niet aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures979
Klant heeft afgezien van uitkering7
Klant heeft zelf andere baan gevonden131

Voor werkzoekenden die langer dan twaalf maanden werkloos zijn, geldt de wet Passend Werkaanbod (PaWa). Voor deze groep werkzoekenden is in principe alle gangbare arbeid passend. De werkzoekende moet dan op straffe van een sanctie werk aanvaarden dat hem wordt aangeboden. In de praktijk komt slechts een klein deel van de circa 70.000 langdurig werklozen in aanmerking voor een passend werkaanbod met intensieve dienstverlening. Een groot deel van hen is bijvoorbeeld al gedeeltelijk aan het werk of is minder dan twaalf uur per week beschikbaar voor werk.

Met de minister van SZW hebben we afgesproken dat we jaarlijks aan 5.000 langdurig WW-gerechtigden die minimaal twaalf uur voor de arbeidsmarkt beschikbaar zijn een passend werkaanbod doen. Bij deze intensieve aanpak bieden we de werkzoekende twee vacatures aan bij werkgevers die bereid zijn om langdurig werklozen aan te nemen, arrangeren we de sollicitatiegesprekken bij de werkgever en vragen we achteraf bij zowel werkzoekende als werkgever na hoe het gesprek is verlopen.

In de eerste 8 maanden van 2013 heeft de intensieve aanpak geleid tot 3.481 PaWa’s. Hiermee zitten we op schema om aan onze doelstelling van 5.000 passende werkaanboden te voldoen. 68% van de klanten is aangenomen op een uitgezochte vacature. Dit is een duidelijk beter resultaat dan in de eerste 8 maanden van 2012 (45%).

We leggen een sanctie op als blijkt dat de werkzoekende niet is aangenomen vanwege verwijtbaar gedrag. We hebben in 47 gevallen de uitkering verlaagd of (tijdelijk) stopgezet en 4 waarschuwingen gegeven.

"55-plussers zijn het grijze goud"

Interview met Jan-Kees van Herk (60) over hoe hij na een jaar lang werkloosheid aan een nieuwe carrière begon.